En portrætserie af 11 danskere adopteret fra Korea
‘Hvornår er man ‘ægte’dansker?’ og ‘hvordan er det at være dansker inden i, og koreaner udenpå?’. I perioden1965-2012 ankom ca. 8500 børn direkte fra børnehjem i Korea til Kastrup Lufthavn, og videre ud til danske hjem. Forældre i Korea mister et barn, mens danske adoptivforældre får deres ønskebarn, som vokser op med et ben i Korea og et i Danmark. Adoption – meget mere end sensation og breaking news I over 50 år var adoption en privat sag, men lige nu ruller adoptions-skandalerne for åbent tæppe og afslører svigt i både Korea og Danmark. Vi vil med udstillingen sætte ansigter på et højaktuelt emne, uden at ville afsige dom eller placere ansvar.
Portrætfotografierne viser bredden i de adopteredes opfattelse af historien; for nogle er det dybt traumatiserende, for andre er det ‘bare’ et livsvilkår. Uanset personlig baggrund, giver udstillingen stof til refleksion over egen og andres livshistorie livshistorie.
I adoptionshistorier er hullerne, den fragmentariske viden og de ubesvarede spørgsmål en stor del af fortællingens vilkår. Det er derfor bevidst, at vi ikke har interviewet og nedskrevet de enkeltes personlige og private historier, men ladet tre visuelle nedslag være fortællingen.
Udstillingen afspejler en billede-fattig tid. Mange adopterede har kun et baby- eller børnebillede af dem selv fra Korea, og et eller to billeder fra Kastrup Lufthavn, den dag de ankom til Danmark.
Foto af det første hjem i Danmark. Huset er det første fysiske fikspunkt og rammen om det nye liv og den nye familie. Her er alt forskelligt fra hvad der hidtil har været kendt: navn, sprog, koreansk identitet, kultur, relationer i Korea, lyde, lugte og før-sproglige sansninger. Det første hjem er stedet hvor den nyankomnes danske identitetsdannelse finder sted, og rejsen mod at blive ‘rigtig’ dansk begynder.
Dette projekt startede i 2022 med en undersøgende nysgerrighed, og lyst til at forstå de store og små historier i adoption. Men pludselig eksploderede den danske adoptionsverden, og det man troede var sandt, viste sig at være det pure opspind. På trods af de rystende nyheder ønsker vi fortsat at give plads til refleksion og eftertanke, frem for ‘breaking news’.
Formålet med projektet er at give adopterede mulighed for at dele deres historier, og at kunne spejle sig i andres historier. Målet er at etablere et fælles rum for dybere forståelse for de adopteredes livshistorier og vilkår. Portrætterne forsøger at indfange bredden i de adopteredes opfattelse af historien; for nogle er det dybt traumatiserende, for andre er det ‘bare’ et livsvilkår.
Adoptionsområdet er et følelsernes minefelt med mange involverede – de adopteredes forældre, børn, partnere og andre relationer – hver med deres personlige aktie i fortællingen. Fra den ene hjerteskærende yderpol til den anden. Forældre i Korea mister et barn, mens danske adoptivforældre får et ønskebarn.
Udstillingen sammenfatter et halvt århundredes adoptionshistorie, og fordi ufrivillig barnløshed rammer på tværs af økonomi, geografi og sociale klasser, bliver udstillingen et indblik i et usædvanligt stykke danmarkshistorie. Der er en del faktorer, der gjorde, at adoptioner fra Sydkorea blev så omfattende. Nogle konkrete geopolitiske begivenheder i historien var 2. verdenskrig, et årti senere Koreakrigen og endnu senere et diktatorisk styre i Sydkorea.
Adoption til Danmark fra en anden verdensdel blev bl.a. muliggjort af tidligere tiders syn på arv og miljø. For få årtier siden var den gængse opfattelse, at det primært var miljø, der afgjorde personlig udvikling og identitetsdannelse. Derfor så man kun win-win ved adoption: det forældreløse barn fik et trygt hjem, og de barnløse par blev lykkelige forældre. I dag mener man, at både arv og miljø spiller en rolle, omend i en kompleks konstellation.
I Danmark er der midlertidigt lukket for international adoption, og den eneste formidler af adoptioner, DIA, har nedlagt sig selv. Myndigheder i både Korea og Danmark bliver undersøgt for stærkt kritisable forhold, der er
anklager om svindel, kidnapning og menneskehandel som en del af adoptionindustriens praksis.
At blive usynlig er en almindelig kendt psykologisk overlevelsesstrategi for adopterede; man har travlt med at passe ind og endelig ikke skille sig ud. Hvis to personer med asiatiske træk er sammen, bliver de en gruppe. Og ingen vil isoleres fra den store gruppe, ved at være i en anden gruppe, som er anderledes. Så hellere være helt alene i gruppen, end at blive identificeret som en gruppe af fremmede. Mange adopterede undgår andre adopterede, og har derfor få eller ingen asiatiske ansigter at spejle sig i.
De fleste mennesker siger, at de ikke er specielt meget for at blive fotograferet, for adopterede mangedobles uvilje. For en person med et andet udseende end flertallet, kan det at blive fotograferet og set af fotografen, være en grænseoverskridende oplevelse. Næsten alle de medvirkende har nærmet sig projektet med en vis tøven, men langt de fleste har sagt ja tak til muligheden for at se sig selv, og for at blive set.
Målet er at etablere et fælles rum for dybere forståelse for de adopteredes historie.
Udstillingskoncept, research og ide
Udstilling består af 10 Portrætter og 3 plancher om adoption, historisk og aktuelt og 1 planche, hvor besøgende kan dele deres oprindelsesland på Post-Its.
10 Portrætter og 3 plancher om adoption, historisk og aktuelt og 1 planche, hvor besøgende kan dele deres oprindelsesland på Post-Its
Plancherne er printet på begge sider i højkvalitet og med hul til montering i toppen. Hver planche er b: 100 x150 cm
I forbindelse med litteraturfestivalen, LiteratureXchange blev udstillingen suppleret med 6 værker fra den norske forfatter Brynjulf Jung Tjønn's digtsamling Norsk, hvid mand, udkommet på forlaget Straarup & Co.
“”Men hvor er du virkelig fra?”
“But where are you really from?
All rights reserved. Mai Skou Wihlborg og Malene Rauhe, 2024